Mobil

42430012

Email

Info@fortunahealing.dk

Åbningstider

Lør. - Søn: 9.00-14.00

Har du angst?

Angst er en del af livet og vi alle føler det indimellem mere eller mindre. Men når du føler angsten komme, så findes der faktisk nogle ting, som du kan gøre for at dulme dine følelser. Nedenstående gode råd er fundet på siden Webmed. Her skriver forskellige fagpersoner indenfor sundhedsområdet om den nyeste viden, der kommer omkring både fysiske og psykiske helbredsproblemer.

Yoga  kan bl.a. hjælpe på angst.

Træning og motion

Træning er rigtig godt for det psykiske velbefindende. Om det er 45 minutters workout eller blot 10 minutters gåtur, så virker det godt. Efter du har bevæget dig, vil du de næste par timer kunne mærke det. Du vil føle dig bedre tilpas og mere rolig. Hvis du træner regelmæssigt – mindst 3 gange om ugen – så vil der faktiske være mindre sandsynlighed for at du overhovedet kommer til at føle dig angst.

At omgive sig med planter og grønt

En plante i rummet eller et billede af noget, som har med natur at gøre, kan også hjælpe dig med at føle mindre angst. Det kan ligeledes hjælpe dig til at føle mindre vrede og stress. Det er fint, hvis du kan omgive dig med planter eller naturbilleder indenfor. Men endnu bedre er det dog, at komme ud i naturen. At være ude i naturen giver dig bedre humør, det medvirker til lavere blodtryk og en bedre hjerterytme. Dine muskler bliver mere afspændte. Stresshormonerne sænkes i din krop. Alt dette hjælper dig til at føle mindre angst.  

Havearbejde

At være i haven er også rigtig godt for dig, hvis du har angst. Gå ud i haven og få fingrene i jorden. Når du gør det, udløses der humørboostende kemi i hjernen. Det er også kemi, som kan hjælpe på angst. Generelt er det så godt at gå i haven fordi du både får bevægelse og får frisk luft. Begge disse ting er godt for dig, hvis du ønsker mindre angst.

Hvad kan hjælpe mod angst
Du kan bl.a. lave havearbejde for at få det bedre.

Sex

Sex kan faktisk være med til at mindske kroppens respons på stress. Et sundt sexliv, især hvis det er med en fast partner, som man føler sig tryg ved og afslappet sammen med, kan hjælpe dig til at blive gladere og mere sund og kan altså også hjælpe mod angst.

Meditation

Meditation kan være medvirkende til, at du bliver mindre bekymret. Når du mediterer bliver du opmærksom på dine tanker og arbejder på at dine tanker ikke skal forstyrre selve meditationen. Meditation hjælper dig til at fokusere på din vejrtrækning og holder dit sind fri af tanker. Når en bekymring sniger sig ind, vil du prøve at afvise den hurtigt og på denne måde klarer dit sind.

Yoga

Man kan se yoga som en form for meditation. Når du laver yoga, så sætter du kroppen i bestemte stillinger. Det er stillinger, som vil være medvirkende til at du får styrket og strakt dine muskler og led. En anden del af yogaen går ud på at man skal være opmærksom på vejrtrækningen, at man skal trække vejret stille og roligt. Dette kan hjælpe til at du får en mere rolig og regelmæssig hjeterytme. Dit blodtryk bliver også laver og mere harmonisk. Samlet kan dette føre til, at du bliver mindre angst.

Aromaterapi

Simple dufte som lavendel, kamille og rose kan hjælpe dig til at blive mere rolig. Aromaterapi er brugen af dufte, som kommer fra koncentrerede olier. Man kan få glæde af disse dufte ved at få dem til at fordampe ved at bruge en duftlampe. Olierne, som er blandet med vand, bliver opvarmet af en flamme, fordamper og på denne måde kommer de ud i luften omkring os. Videnskaben mener, at disse dufte sender kemiske beskeder til de dele af hjernen, som har at gøre med humør og følelser.

Hvad kan hjælpe mod angst?
Aromaterapi kan bl.a. hjælpe mod angst

Massage

At få bearbejdet musklerne via massage, kan også hjælpe på angst og stress. Massagen gør at der i hjerne bliver udløst nogle kemiske stoffer, som får os til at slappe af. Dette er med til at mindske en tendens til angst.

Søvn

Søvn kan være med til at genoplade din hjerne og booste dit humør. Det er mindre sandsynligt, at du bliver angst, hvis du har fået nok søvn. Vi har brug for 7-9 timer hver dag. For at få bedre søvn, er det en god idé at gå i seng og vågne på samme tidspunkt hver dag. Hold det værelse du sover i, køligt og mørkt og stille. Det er også bedst, hvis du ikke ser TV eller bruger computer lige før du skal sove. Hvis du træner regelmæssigt, så kan dette også hjælpe dig til bedre søvn. Det er dog bedst, hvis du kan træne om morgenen eller om eftermiddagen. Aften træning kan forstyrre din søvn.

Begræns alkohol

Måske synes du et par drinks virker afslappende. Men for meget alkohol kan lave forstyrrelser i din hjerne og det kan skabe mere angst. At drikke meget kan også have effekt på dit arbejde og privatliv og skabe andre helbredsproblemer. Dette kan forøge din tendens til angst.

Prioriter dine opgaver

Find ud af, hvad du er nødt til at ordne med det samme og hvad, der kan vente. En ”To do liste” kan hjælpe dig med at inddele større projekter i mindre opgaver. Dette kan hjælpe dig med at holde dig fokuseret på hvad der er det næste, du skal gøre. Det er også altid godt, at kunne bede om hjælp, hvis du har brug for det og lade være at lade dig bekymre af de ting, som ikke er så vigtige og som kan vente.

Skriv dagsnotater over angstmønstret

Dette kan hjælpe dig med at få øje på mønstre og finde ud af, hvad der gør dig angst. Er det fx, når du skal til familie komsammen? Er det, når du er på arbejde? Er det, når du er i skole eller på din uddannelse? Er det, når du har fået for meget koffein? Eller måske kommer det kun, når du er sulten. Hvis du får et angst anfald, så prøv at skrive ned hvad du er i gang med og hvad du tænker på på lige netop dette tidspunkt.  Når du først har fundet ud af, hvad der kan trigge din angst, så kan du bedre blive i stand til at styre den.

Hvad kan hjælpe mod angst?
Det er godt, at lave dagbogs notater over sit angstmønster.

Jeg håber, du finder nogle af tipsene i dette blogindlæg interessante og at de kan hjælpe dig mod at få lettere ved at håndtere din angst.

Hvis du har lyst til at prøve at indføre nogle af dem i din hverdag, så kan du jo altid starte med blot at prøve med en eller to stykker.

Virker de ikke, kan du prøve med nogle andre og virker de – ja, så kan du jo prøve med nogle flere

Held og lykke med arbejdet 🙂

Læs om healing for angst

Har du lyst til at læse lidt om hvordan jeg hjælper mennesker, der har angst (samt depression og stress) via mit arbejde med healing, så kan du kikke på min side om dette. Klik på linket herunder:

Healing for angst

Spirituel coaching

Du kan også læse på min hjemmeside om hvordan jeg arbejder med spirituel coaching. En metode, som også er meget egnet til mennesker med angst. Du får her link til to sider, som fortæller om spirituel coaching m.m.

Spirituel coaching

Kom i balance

Følg mig på de sociale medier

Du kan følge Fortuna Healing på Facebook eller Instagram. Så er du altid opdateret, når der kommer nye blogindlæg, kurser, tilbud eller andet.

Gode artikler