Mobil

42430012

Email

Info@fortunahealing.dk

Åbningstider

Lør. - Søn: 9.00-14.00

Hvad er selvtillid og selvværd?

Selvtillid og selvværd kommer fra positiv tænkning, positive venskaber og relationer, masser af øvelse. Og faktisk, så kan det også udvikles gennem ganske simpel træning. Selv om vi burde have meget af både selvværd og selvtillid, så har mange af os ofte problemer med det. Og vi kæmper for at finde eller beholde disse egenskaber. Det kan fx være, hvis vi kommer ud for nogle svære oplevelser i livet, i familien eller på arbejdspladsen. Men hvad er selvtillid og selvværd egentlig for noget?

Selvværd og selvtillid

Vi viser den selvtillid og selvværd vi har i os, på mange forskellige måder. Det kan fx være via vores opførsel, vores humør og endda hvordan vores kropsholdning er. Hvis vi mangler selvtillid og selvværd, så er det ofte bestemte områder af vores liv, som bliver påvirket af det. Det kan være fx kæresteforhold, som kan bryde sammen. Det kan være karriere, som kan gå i stå, vores livsstil, som kan blive ubalanceret. Det kan være svært at fastholde et positivt livssyn. Især hvis man ikke prøver at gøre noget for at forbedre sin selvtillid og sit selvværd.   

Men hvordan og hvorfor opstår egentlig manglende selvtillid og lavt selvværd. Og hvordan kan en coach hjælp med at man får bedre selvværd og selvtillid.

Hvad er selvtillid?

Selvtillid er den måde hvorpå du ser på dine egne evner, talenter, udseende og opførsel. En person, som har høj selvtillid, kan fx hurtigt gå i gang med en svær opgave. Og hun har ofte en stærk tro på at hun kan klare opgaven med et flot resultat. Man kan sige, at selvtillid har at gøre med, hvor meget man tror på sig selv og sine evner.  

 Men man kan faktisk også synes, for andre mennesker, som om man er en person, der har masser af selvtillid. Selv om man slet ikke har dette. Nogle mennesker er rigtig gode til at påtage sig en maske. En maske, som ser ud som om de er helt sikre på sig selv. Og så er de indeni rystende nervøse for hvad andre tænker om dem.

Hvad er selvværd?

Selvværd beskriver den måde, hvorpå du føler om dig selv, uanset hvilket udseende du har. Og hvilke evner du har og hvad du har opnået i livet. Det er tæt forbundet med stolthed af dig selv og selvrespekt. Hvis du har et højt selvværd, så er du typisk en person, som har meget glæde. Og som generelt har en positiv mening om dig selv.

Selvværd relaterer til hvordan vi sammenligner os med andre. Dette kan fx være i forhold til hvor intelligente vi er, hvor attraktive vi er. Hvor succesfulde vi er og hvor elskelige vi er. Vi sammenligner os selv med andre på disse områder. Og finder dermed frem til hvor meget vi synes, vi er værd i forhold til andre mennesker.  

At have lavt selvværd kan være meget hårdt for ens humør og velbefindende. Hvis du føler, at du er mindre værd end andre, så kan det få dig til at stræbe mod at blive perfekt. Og stræbe efter en perfektion, som i virkeligheden er urealistisk for dig.  Hvis man mangler selvværd, kan det også føre til depression og at man hurtigt komme til at føle skyld. Man kan også føle, at man konstant er nødt til at bevise sit være overfor andre for at de kan lide en.

Mangler du selvtillid?

Den mængde af selvtillid du har eller mangler, kan ses ud fra forskellige ting. Det kan fx være hvordan du opfører dig, dit kropssprog, hvordan du reagerer i forskellige situationer eller hvordan du taler.

Følgende faktorer kan være med til at bestemme om vi får / har meget eller lidt selvtillid og selvværd:

  • Vores fysiske udseende
  • Vores social forhold
  • Vores status i samfundet
  • Om vi uafhængige eller afhængige af andre mennesker
  • Hvordan vi har det med at optræde på en scene / overfor mange mennesker

Hvis du mangler selvtillid, kan du føle:

  • Usikker og genert
  • Usikker på, hvad du vil og hvem du er
  • En følelse af, at du ikke er noget værd
  • Negative tænker om dine evner og dig selv generelt
  • Du er ikke i stand til at glæde dig og slappe af i situationer, hvor du ville ønske du kunne dette
  • Som om du ikke har en fornemmelse af retning og mål i livet

På den anden side, hvis du er fuld af selvtillid, kan du føle:

  • Større glæde ved livet generelt
  • Føler dig rolig, når du kommer ud for nye udfordringer i livet
  • Synes det er spændende med nye muligheder
  • Har tillid til dine egne meninger og ideer
  • En stor følelse af, at du opnår det du ønsker i livet
  • Respekteret af andre mennesker
  • Rolig og sikker i sociale situationer
  • I stand til at være dig selv
  • Sikker på dig selv og hvad du ønsker

Både selvværd og selvtillid kan faktisk udvikles gennem coaching. Enten ved, at du selv laver forskellige selvværds- og selvtillidsøvelser eller ved at du får hjælp fra en professionel coach. Man skal dog regne med, at det kan tage noget tid at opbygge og udvikle sin selvtillid og sit selvværd. Og at det er noget, som der skal arbejdes grundigt og vedholdende med.

 En coach har redskaber og teknikker, der kan hjælpe dig med dette. Dette gøres blandt andet ved at udfordre de overbevisninger, som du har skabt omkring dig selv og dit liv. I startfasen af coachingen vil coachen finde frem til hvor dit aktuelle niveau af selvtillid / selvværd ligger. Og så herud fra begynde opbygningen og udviklingen.

Fordelene ved en positiv tankegang

Der findes mange måder, hvornår man kan forbedre sin selvtillid og sit selvværd. Noget af det, som er vigtigt, at starte med, at er man har brug for virkelig at tro på at det er muligt at skabe forandringer i sit liv. De fleste af de teknikker, man kan bruge her, bygger på idéen om, at krop og sind hænger uløseligt sammen. Har man generelt en positiv holdning til livet og de udfordringer, man kommer ud for. Så kan denne holdning i sig selv gøre at det bliver lettere at komme gennem de forhindringer man møder. Der ligger således en fantastisk kraft i selve vores sind. Har vi på den anden side, generelt en negativ holdning til det meste. Så vil dette også medføre negative handlinger, følelser, reaktioner. Og dermed ofte lav selvtillid og lavt selvværd.

Imposter syndromet

At have et Imposter syndrom vil sige, at man har meget svært ved at forstå, at man faktisk er dygtig eller at man bør være stolt af sine præstationer eller det, som man har opnået i livet.

Lider du af dette syndrom, så kan du have en vedholdende følelse af utilstrækkelighed som konstant forfølger dig. Også selvom der er klare beviser for at dine præstationer er resultatet af hårdt arbejde og talent. Du kan opleve følelsen af at du ikke er ret intelligent, selv om du faktisk er det. Du vil således have særlig stor tvivl på dig selv og dine talenter og evner.

Du kan føle det som om du ikke er kompetent i forhold til dine evner. Og du kan komme til at tro, at du i virkeligheden bare lader som om at du er dygtig og klog. Dette syndrom ser man ofte hos kvinder, som er introverte og samtidig meget intelligente.

Hvordan viser Imposter syndromet sig?

Imposter syndromet kan vise sig på mange måder. Det kan blandt andet være at:

Du føler dig falsk. Du har en følelse, af at du har bedraget andre til at tro, at du er mere kompetent end du faktisk er. Du tror, at du ikke fortjener din professionelle position eller den succes, du har opnået. Det ses typisk sammen med frygten for at blive afsløret – selv om der ikke er noget at afsløre. Du tænker måske: Jeg er bange for at mine kollegaer opdager min mangel på professional viden. Man ser mig som en mere kompetent person, end jeg i virkeligheden er.

Du tilskriver din succes held i stedet for dine talenter, evner, udholdenhed og arbejdsomhed. Du tænker måske om dig selv: Dette vil ikke ske igen, jeg var bare heldig.

Du nedvurderer din succes. Ofte når du opnår ting som andre lykønsker dig med, vil du nedvurdere din egen succes. Du føler måske at præstationen i sig selv kunne have været opnået af enhver anden. Du tænker måske: Det er ikke noget særlig stort, det var heller ikke  vigtigt. Grunden til at jeg gjorde det så godt var kun fordi det var et let job, en let opgave.

Tips til at opbygge tillid

Arbejd på at fjerne negativitet fra dit liv

Har du konstante negative følelser mod dig selv og tvivler på dine evner. Så kan du prøve, at overveje hvem du egentlig har i dine tætte relationer. Det kan være venner og familie. Det kan være hårdt. Men hvis de personer, som er tættest på dig, måske i virkeligheden er en stor del af grunden til at du mangler selvtillid. Så vil det være godt for dig, at prøve for en tid, at træde et skridt tilbage fra disse relationer. Selv en midlertidig pause kan måske hjælpe dig med at få opbygget en del mere selvtillid.

At ændre sit kropssprog

Faktisk, så kan en ændring i dit kropssprog også i sig selv være med til at du kan få opbygget mere selvtillid. Dette starter med din kropsholdning, øjenkontakt og dit smil. Et simpelt smil med dine skuldre tilbage udstråler tillid. At smile vil ikke bare gøre andre mere behagelig til mode, når I er sammen. Det kan også få dig selv til at føle dig bedre til pas. Prøv at forestille dig en person, som smiler med god kropsholdning, denne person ser ud til at have selvtillid.

Undgå at opgive let og hurtigt at acceptere fiaskoer

Giv ikke op for hurtigt og accepter ikke for let en evt. fiasko. Du er i stand til at finde en løsning på næsten al ting. Så hvorfor ville du ønske at opgive med det sammen, når det bliver lidt svært. Hvis du holder ud og viser vedholdenhed. Og du så opnår succes med det du arbejder på. Så er dette faktisk en af de bedste måder hvorpå du kan give din selvtillid et kæmpe skub fremad.

Vær forberedt

Hvad end du skal i gang med som det næste. Så er det altid godt at lære alt hvad der er at vide om emnet. Er du er forberedt og har en masse viden om emnet. vil du automatisk føle dig meget mere rolig og modig.

Det kan fx være hvis du går i skole og skal forberede dig til timerne næste dag. Når du er rigtig godt forberedt, så vil dette helt af sig selv, bibringe dig mere selvtillid. Og det er virkelig gode og stærke ´gratis´ point på selvtillidskontoen.

Sig mer, der hvor du kan

Det er et rigtig godt trick, at tvinge sig selv til at sige mere, når man er sammen med andre mennesker. Selv om det er svært. Det kan fx være, når man er sammen med vennerne eller når man er i en time i skolen. Ræk hånden op så meget som muligt, når du kender svaret på lærerens spørgsmål. De første gange vil det være meget svært, du vil ryste på hånden og være meget nervøs. Men du vil hurtigt kunne mærke store fremskridt. Og når du har gjort det 4-6 gange, føles det næsten ikke som svært længere. Men i stedet temmelig let, faktisk.

For bestemte svære situationer, lav lister

Sommetider kan livet være hårdt, og det kan være svært at holde vores tro på os selv oppe. I disse tilfælde kan du prøve at lave en liste over alle de ting, du er taknemmelig for. Du kan så også lave en liste over alle de ting, som du er stolt af at have opnået. (Lige meget hvor småt det er). Når du har lavet listerne, kan du sætte dem op et sted hvor du ofte ser dem. Dette vil minde dig om, hvilket dejligt liv du allerede har. Og dette kan være specielt kraftfuldt, i tider, hvor din selvtillid er meget lav.


Læs om selvværd og healing

Har du lyst til at læse lidt om hvordan jeg hjælper mennesker, der mangler selvtillid og selvværd via mit arbejde med healing, så kan du kikke på min side om dette. Klik på linket herunder:

Healing på forbedring af selvværd

Spirituel coaching

Du kan også læse på min hjemmeside om hvordan jeg arbejder med spirituel coaching. En metode, som også er meget egnet til at arbejde med selvværd og selvtillid. Du får her link til to sider, som fortæller om spirituel coaching m.m.:

Spirituel coaching

Kom i balance

Følg mig på de sociale medier

Du kan følge mig på Facebook eller Instagram. Så er du altid opdateret, når der kommer nye blogindlæg, kurser, tilbud eller andet.

Gode artikler